Communiceren: je doet het de hele dag. Je praat met je gasten, je collega’s. Je belt met leveranciers. Je mailt met zakelijke relaties. 

Horeca is mensenwerk … en valt of staat met een goede communicatie.

Gastvrijheid is het woord voor de horeca, dit houdt in dat mensen zich welkom en plezierig willen voelen in uw bedrijf. Dit kan alleen tot stand komen wanneer de omgang en communicatie met gasten hartelijk en vriendelijk is.

Helaas is dit niet altijd vanzelfsprekend. Sommige mensen vinden het moeilijk om leuk en goed gesprek aan te gaan met anderen.

Communicatie gebeurt continu, zowel verbaal als non-verbaal. Goede communicatieve vaardigheden zijn onontbeerlijk in de horeca. Hierdoor begrijpen de gasten en het personeel elkaar beter en kan er efficiënter worden samengewerkt op de werkvloer.

Met de training communicatie voor de horeca leert u zich beter uit te drukken en zult u zich meer op uw gemak gaan voelen, zowel met gasten als met collega’s.

We proberen de ander te overtuigen van ons gelijk en de ander doet hetzelfde of zegt bijvoorbeeld ja, maar doet nee. Het bewust worden van de eigen manier van communiceren en het kunnen omgaan met de reacties van anderen is belangrijk voor een optimale samenwerking.

In een training waarin leren effectief te communiceren het uitgangspunt is, komen de volgende onderwerpen aan bod:

Gespreksvaardigheden zoals:

  • Open en gesloten vragen;
  • Geven van feedback;
  • LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen);
  • Non-verbale communicatie;
  • Omgaan met klachten;
  • Communicatie op de werkvloer (corrigeren en complimenteren);
  • Beginnen en onderhouden van een leuk gesprek.